به گزارش عصر اتحاد، در این نشست خبرنگاران و مدیران رسانه های محلی و کشوری نکات مثبت و منفی و حاشیه های پیرامون شهر اهواز و شهرداری را مطرح کردند.
شهردار اهواز پس از شنیدن نظرات و سوالات خبرنگاران اظهار کرد: مواجهه با امپراطوری پیمانکارها و مدیریت و ساماندهی آنها یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهر اهواز است. اگرچه مدیریت شهری دست خیلی از پیمانکاران ناکارآمد را کوتاه کرد اما این تنش ها باعث شده روند خدمترسانی کند شود.
ماجرای استیضاح شهردار اهواز یکی دیگر از سوالهای اصلی رسانه ها بود که امینی برای پاسخ به آن با اشاره به حضورش در دوران دفاعمقدس در اهواز گفت: برای خاک مقدس خوزستان جنگیدم اما هیچگاه برای میز و صندلی در خوزستان نمی جنگم.
وی درباره نحوه هزینه شدن حق آلایندگی جدید شهرداری اظهار داشت: از۱۰۵۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی اختصاص یافته به اهواز ۴۷۰ میلیاردتومان در تقاطع غیر همسطح شهید قربانی و ۳۵۰ میلیارد تومان برای لاینL300 و L400 تقاطع غیر همسطح شهید کجباف و سایر آن هم به مناطق ۸ گانه برای آسفالت پرداخت شده است.
امینی با تاکید براینکه عهد من با اعضای شورای شهر اهواز، مشورت در انتخاب مدیران شهری است نه دخالت در انتصابات؛ افزود: تابوی دخالت به جای نظارت باید شکسته شود. وی ادامه داد: مشورت را با جان و دل می پذیرم ولی به هیچ کس اجازه دخالت در انتصابات را نخواهم داد.
امینی با اشاره به اینکه حداقل روزانه یک ساعت و نیم بازدید میدانی از محلات شهر اهواز دارد، اضافه کرد: برای عوارض الایندگی سال ۹۳ تا ۹۶ حدود ۶هزار میلیاردتومان به شهرداری های ۴استان خوزستان اختصاص یافت که از این مقدار یک هزار و ۵۰ میلیاردتومان سهم اهواز بود، ۴۷۰ میلیارد آن برای تکمیل تقاطع شهید چمران، ۳۵۰ میلیارد آن برای -L400 و L300 شد، و ۳۲۰ میلیارد نیز برای آسفالت به مناطق ۸ گانه شهرداری داده شد اما در فضایی رسانهای چنان توقعی برای این مبلغ ایجاد کردند که به سختی قابل سازماندهی بود.
وی با اشاره به اختصاص ۳۰هزار تن قیر در سفر اخیر رئیس جمهور به خوزستان، خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خوبی که رخ داد این بود که یک هزار میلیارد تسهیلات پس از پرداخت بدهی بانک ملت دریافت کردیم که در حوزه حمل و نقل مانند خرید اتوبوس، نوسازی ناوگان خدمات موتوری و تاکسیرانی و خرید ۴۰ دستگاه ون هزینه شد. بر اساس استاندارد حمل و نقل باید به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک دستگاه اتوبوس در شهز باشد این در حالی است که کل اتوبوس های شهر اهواز ۸۰ دستگاه بودند با این حال در یک سال گذشته ۱۲۹ دستگاه جدید خریداری و ۴۴ دستگاه آن وارد چرخه خدمت شده اند.
شهردار اهواز توضیح داد: با توجه به مصوبه جدید مجلس مبنی بر واردات خودروهای کارکرده با عمر کمتر از ۵ سال در تلاش هستیم که یک صد دستگاه اتوبوس کارکرده برای اضافه کردن به ناوگان حمل و نقل عمومی خریداری کنیم، در خصوص ناوگان تاکسیرانی نیز نیازمندی شهر اهواز به ۶ هزار دستگاه است اما تنها یک هزار و ۲۰۰ دستگاه موجودی دارد که بیش از نیمی از آنها فرسوده اند و شایسته استفاده شهروندان اهواز نیستند. با رایزنیهای انجام شده از طریق بهزیستی و بنیاد شهید با اعطای تسهیلات به دنبال نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر اهواز هستیم.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات شهری باید با تعامل و همراهی بین دستگاهی رفع شود و شهرداری در آخرین مرحله ساماندهی قرار دارد گفت: یکی از مشکلاتی که نیازمند همکاری سایر دستگاهها است ساماندهی دستفروشان، بازارچهها و تصرفاتی است که صورت گرفته و برای اینکار علاوه بر همراهی دستگاههای ذی ربط نیازمند فرهنگسازی و انجام کار فرهنگی اجتماعی هستیم با این حال در حال حاضر دستفروشان وبازارچه ها در نادری ساماندهی شده اند در مرحله دوم بازارچه صدف در حال ساماندهی و پس از سایر بازارچه ها مانند جمعه بازار، زرگان و سه راه خرمشهر ساماندهی می شوند.
امینی در ادامه با اشاره به انجام اقدامات مربوط به دو خط BRTدر اهواز، گفت: سرانه فضای سبز شهر اهواز نزدیک به دو سوم سایر کلانشهرها است یکی از دلایل کمبود فضای سبز در اهواز این است که تنها ۳۰ درصد آن از طریق لوله کشی آب خام آبیاری می شود و آبیاری مابقی از طریق تانکر صورت میگیرد برای اینکه آب خام به تمام فضای سبز برسد نیازمند یک هزار و ۴۰۰میلیارد تومان هستیم.
وی با اشاره به نیازمندهای شهر اهواز تصریح کرد: شبکه دفع آب های سطحی اهواز نیازمند ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار است تا بتوانیم آن را ساماندهی کنیم با تمام اینها اهواز دارای یک عنصر بسیار قوی طبیعی به نام رودخانه کارون است که می توان از آن به عنوان محرک توسعه استفاده کرد که در بودجه سال ۱۴۰۲ برای باز زنده سازی ۳۱۵ هکتار آن بودجه مناسبی در نظرگرفته شده است. ورودی های اهواز و سایر عناصر فرهنگی آن نیز در بودجه دیده شده اند تا به شکل مطلوبی برسند که شایسته شهر اهواز به عنوان دروازه ورود تشیع و پایتخت دفاع مقدس باشد.
شهردار اهواز افزود: در خصوص ترک تشریفات انجام شده برای خریدهایی که صورت گرفت حواشی بسیاری ایجاد شد این در حالی است که موارد خریداری شده به هیچ وجه در خوزستان تولید یا به فروش نمی رسند بلکه باید از سایر استانها خریداری شوند در سایر موارد اگر فروشنده و خریداری در استان باشد اولویت خرید از استان خوزستان است.