ابوطالب گرایلو با بیان اینکه بندر امام خمینی از موقعیت استراتژیک و مهمی در کشور برخوردار است افزود: بندر امام خمینی به تنهایی ظرفیت اسمی ۶۰ میلیون تن در سال را دارد که از بیشترین ظرفیت تجاری و حمل و نقلی در استان برخوردار است و تقریبا بالای شصت درصد از کالای اساسی مورد نیاز کشور را تامین می کند.
وی ادامه داد: بندر خرمشهر با حدود ۱۰ میلیون تن و بندر های آبادان، اروندکنار، چوئبده ، شادگان و سجافی ظرفیت اسمی یک میلیون تا ۱۰۰ هزار تن در سال را دارند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با اشاره به نقش سازمان دریانوردی در ایفای مسئولیت های اجتماعی افزود: نقش بندرهای شادگان، چوئبده، اروندکنار و سجافی بیشتر در رابطه با ایفای مسئولیتهای اجتماعی بوده است.
گرایلو تصریح کرد: امروز کارکرد بندر امام خمینی بالغ بر ۳۹ میلیون تن است و در صدد هستیم تا پایان سال این ظرفیت را به حدود ۴۳ میلیون تن برسانیم که نسبت به سال گذشته با افزایش ۱۰ درصدی مواجه خواهیم شد.
وی ادامه داد: آنچه که در سال جاری به عنوان شاخص به آن عمل کردیم این است که توانستیم از فرصت جذب کالای ترانزیتی در بخش محمولههای نفتی از طریق کردستان عراق اقدام کنیم و بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشتیم.
وی به جذب بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزارتن محموله نفتی ترانزیتی در بندر امام اشاره کرد و افزود: در حوزهی مواد معدنی حدود شش میلیون تن و در حوزهی کالاهای اساسی بالای ۱۱ و نیم میلیون تن
تخلیه و بارگیری داشته ایم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان با بیان اینکه این سازمان با نقش راهبردی خود در بخش تامین کالاهای اساسی رویکرد خود را به ایجاد پایانههای استاندارد و مکانیزمی بندری در بندر امام خمینی سوق داده که در هفته دولت شاهد افتتاح و بهرهبرداری یکی از این ترمینال های مکانیزه غلات با ظرفیت سه میلیون تن را در سال هستیم.
وی با بیان اینکه بندر امام ظرفیت خوبی را برای جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی را دارد اظهار داشت: چندین طرح مشابه دیگر به صورت ترمینال مکانیزه غلات در مجموع با ظرفیت ۱۲ میلیون تن افتتاح خواهد شد.
وی افزود: امسال قرارداد ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی با جذب سرمایهگذاری داخلی را نیز خواهیم داشت.
وی توضیح داد: در بندر امام ۳۵۰ هزار تن مخازن نفتی داریم و قطعا با انعقاد قراردادهایی که امسال داشتیم و خواهیم داشت این ظرفیت تا ۴۵ هزار تن هم خواهد رسید.
گرایلو عنوان کرد: یکی از شهرهای لجستیکی مهم کشور در بندر امام خمینی ایجاد خواهد شد و این امر مستلزم این است که نقش بندر امام از بارگیری فراتر رود و با ایجاد کارخانجات جهت تولید محصول از مواد معدنی به بندر نسل سوم شود و در بازار داخلی به مصرف برسد و همچنین می توانیم صادرات داشته باشیم و که از آن بعنوان صادرات مجدد یاد میکنیم.
وی گفت: در دولت سیزدهم حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان در حوزهی سرمایهگذاری خصوصی در بندر امام را داشتیم و حدود ۷ هزار میلیارد تومان هم از محل بودجههای عمرانی سازمان برای ایجاد و توسعه زیرساخت ها در بندر امام خمینی استفاده کردیم .
از جمله پروژههای در حال اجرا تقاطع غیر هم سطح در بندر امام خمینی جهت جلوگیری از ترافیک کامیونها با اتصال مستقیم به آزادراه اهواز به بندر امام و دیگری ایجاد جاده کمربندی شهر بندر امام خمینی در قالب مسئولیت های اجتماعی است که روشنایی آن بزودی انجام خواهد شد.