به گزارش خبرنگار ما ، مهدی آذربایجانی در نشست خبری اظهار کرد: یکی از نسخههای حل مشکلات اهواز جذب سرمایهگذار و مشارکتکننده است. در این راستا در پیوست بودجه ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی شهرداری اهواز، ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بابت سرمایهگذاری و مشارکت دیده شده است که عناوین سرمایهگذاری و محلهای آن هم مشخص است.
وی با بیان اینکه باید بسته سرمایهگذاری به عنوان بسته قابل مصرف آماده شود، افزود: آن چیزی را بسته سرمایهگذاری میدانیم که بخش زیادی از مجوزها، استعلامها، مشکلات و بوروکراسی اداری آن حل شده باشد و سرمایهگذار صرفا پول بیاورد و کار را شروع کند.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به تاکید همه مسئولان بر جذب سرمایهگذار و رفع مشکلات قانونی آن، گفت: فعلا مانع در این زمینه آییننامه سرمایهگذاری شهرداریها است که در حال تلاش هستیم در تجدید نظر آییننامه جدید این موضوع رفع شود. از سوی دیگر مجوزی بگیریم تا بر مبنای قبلی این عدد محقق شود.
آذربایجانی بیان کرد: البته بیکار ننشستیم و در حوزههای مختلف اقدام کردیم. یک تفاهمنامه ابتدایی برای احداث شهربازی بزرگ در کیانشهر بستیم که مقدمات آن در حال انجام است. امیدوارم بتوانیم بخش زیادی از کارهای ابتدایی احداث این پارک تا عقد قرارداد را امسال انجام دهیم.
*وضعیت بحرانی حمل و نقل اهواز
وی افزود: پیگیری زیادی برای جذب سرمایهگذار در زمینه کارهای حمل و نقل و اتوبوس داشتیم. وضعیت اهواز از نظر حوزه حمل و نقل عمومی بحرانی است. به ویژه در زمینه اتوبوس که بیشترین حمل و نقل مسافر را انجام میدهد، اوضاع خوبی نداریم.
آذربایجانی گفت: ۱۲۹ دستگاه اتوبوس خریداری شده که تاکنون ۵۵ دستگاه از این تعداد وارد ناوگان اتوبوسرانی شده است. با احتساب این ۵۵ اتوبوس، کمتر از ۱۰۰ اتوبوس در شهر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری اهواز در حال بهرهبرداری هستند.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز ادامه داد: تعداد زیادی از اتوبوسها از رده خارج شدهاند و قابل بهرهبرداری نیستند. به تدریج در حال تعمیر برخی از آنها هستیم تا به چرخه کار برگردند. بنابراین یکی از اولویتها در بحث جذب سرمایهگذار در حوزه حمل و نقل است.
وی با اشاره به برنامهریزیها برای اجرای پروژهها بیان کرد: در تلاش هستیم برای اجرای پروژه زیپ لاین، هتل و دیگر پروژهها سرمایهگذار جذب کنیم. برای جذب سرمایه گذار در بحث گردشگری و هتل عوارض ساخت و ساز هتل، نزدیک به صفر رسیده است یعنی اگر کسی بخواهد در اهواز هتل بسازد، شهرداری از عوراض گذشته است که این موضوع مشوقی برای سرمایهگذاری است.
*املاک در معرض تصرف شهرداری، به مزایده گذاشته میشوند
آذربایجانی گفت: املاک شهردرای به سه دسته تقسیمبندی شدهاند؛ یک دسته املاک دارای قابلیت سرمایهگذاری هستند که میتوانند ارزش افزوده ایجاد کنند که در حال پیشبینی بستههای سرمایهگذاری در این زمینه هستیم.
وی افزود: بخشی از املاک فعلا ارزش سرمایهگذاری ندارند اما در آینده خواهند داشت که در آن زمان وارد چرخه سرمایهگذاری خواهند شد. بخش سوم املاکی هستند که اگر مصرف نشوند ممکن است از دست بروند که در بودجه ۳۵۰ میلیارد تومان برای فروش این اموال دیده شده است و به مزایده گذاشته میشوند. پول حاصل از این فروش این املاک برای اجرای پروژههای عمرانی هزینه میشود.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز گفت: کمیته صیانت از اموال و املاک شهرداری اهواز تشکیل شده است و در مرحله نخست تمام املاک شهرداری در مناطق را احصاء کردیم. موظف هستند از املاک مراقبت کنند تا تصرف نشوند.
آذربایجانی بیان کرد: مسائل خاص در حوزه املاکی که نیاز به پیگیری قضایی دارند، مانند بازار مرو در حال پیگیری است. در بسیاری از پروندهها از وکلای خارج از سیستم شهردای استفاده شده است. موارد بسیار زیاد و فشارها زیاد هستند و اگر جایی نیاز باشد، اطلاعرسانی انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: موضوع املاک خیلی محل فساد است و اولین اقدام در این راستا شفافیت و احصای املاک است که این کار در حال انجام است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با اشاره به شناسایی منابع مالی جدید مانند بازارهای زمین و ساختمان، بورس و بازارهای سرمایه، عنوان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۰، ۱۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۱، ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت پیشبینی و کاملا جذب شد.
وی افزود: همچنین در حال برنامهریزی برای خرید اتوبوس هستیم. روز گذشته با قویترین شرکت تولیدکننده اتوبوس جلسه داشتیم و اگر قرارداد منعقد شود، ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ۱۲ متری و ۱۰۰ دستگاه میدل باس به ناوگان حمل و نقل شهری افزوده میشود. بر اساس برنامهریزیها این اتوبوسها و میدل باسها در دو سال آینده وارد ناوگان خواهند شد.
وی با بیان اینکه از سالهای ۹۶ تا ۱۴۰۰، حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان بابت حق آلایندگی طلب داریم، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱، یک هزار و ۵۰ میلیارد تومان حق آلایندگی داده شد و خواستند جرایم را ببخشند اما نمایندگان مجلس به ویژه یکی از نمایندگان اهواز بسیار تلاش کردند تا یک ریال از جرایم هم بخشیده نشود و در حال تلاش برای وصول این جرایم هستند.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز گفت: برای کار عمرانی عملا روی حق آلایندگی حساب نکردیم. اتفاقی که در بودجه رخ داد، شناسایی منابع جدید از طریق وصول یک سری طلبها بوده است.
وی افزود: اگر مشاهده میشود اصفهان، تهران، شیراز و مشهد مترو، اتوبوس و فضای سبز خوب دارند به این دلیل است که این پولها را میگیرند اما در اهواز عمدتا این گونه نبوده است.
*طلب ۲ هزار میلیاردی شهرداری اهواز از کیسون
آذربایجانی با اشاره به آخرین وضعیت متروی اهواز گفت: شرکت کیسون ادعا دارد یک هزار میلیارد تومان از شهرداری اهواز طلب دارد. دو شبانهروز همه اسناد و مدارک را بررسی کردم و متوجه شدم که کیسون ۲ هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است.
وی عنوان کرد: امروز رای قطعی گرفتن کارگاهها را از دادگاه گرفتیم. تا روز گذشته به دلیل عدم تعیین تکلیف این موضوع با کسی وارد مذاکره نمیشدیم اما اکنون این موضوع تعیین تکلیف شده است.
آذربایجانی گفت: اینکه ما به کیسون بدهکاریم یا کیسون به ما بدهکار است موضوع بعدی دعوای ما است. هنوز بدهکاری ۲ هزار میلیارد تومانی کیسون به شهرداری یا یک هزار میلیاردی شهرداری به کیسون در هیچ محکمهای اثبات نشده است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز افزود: در حال تلاش برای عقد قرارداد هستیم. قطعا پیمانکار جدید زیر بار بسیاری از ساخت و سازهای فعلی نخواهد رفت اما با اراده مدیریت شهری بنا است مترو راهاندازی شود.
وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی ساختمان خط یک متروی اهواز گفت: برآورد شده که برای خط ۲۳ کیلومتری متروی اهواز، ۳۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است. روز گذشته در کارگروه اولیه اوراق مشارکت، موقتا ۳ هزار میلیارد تومان اوراق پذیرفته شد و باید از بودجههای دولتی و منابع این چنینی هم استفاده شود.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز با بیان اینکه ماجرای پروژه مترو به غرور مردم اهواز آسیب زده است، گفت: سعی میشود کار بدون علم انجام نشود. این موضوع ما را به موفقیت میرساند و در مورد مترو این گونه پیش رفتیم.